Teoria Umysłu
Ja myślę, że ty to wiesz, że on to wie.
Czym jest i po co nam Teoria Umysłu?
rozpoznawanie i rozróżnianie własnych stanów umysłowych (emocjonalnych i motywacyjnych)
wiedza kiedy i o czym się myśli, czego się pragnie, do czego się zmierza.
umiejętność określenia czynników, które wpływają na motywację (np. czyjeś krytyczne oceny czy uwagi), na myślenie (np. brak lub posiadanie jakiś informacji) i na działanie (np. posiadane umiejętności),
obserwacja własnej aktywności umysłowej ,
wnioskowanie o analogicznych stanach umysłowych występujących u innych ludzi w określonych okolicznościach (na podstawie obserwacji zachowań oraz wiedzy o ludzkim umyśle),
przewidywanie zachowania ludzi w określonych okolicznościach (na podstawie obserwacji zachowań oraz wiedzy o ludzkim umyśle).
Opracowanie: Małgorzata Młynarska „Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym”
Prawidłowy rozwój Teorii Umysłu:
Poziomy rozwoju
1. Ja odbieram informacje, mam wiedzę, pragnienia, przekonania
2. Inni odbierają informacje, mają wiedzę, pragnienia, przekonania
3. Każdy człowiek ma własny, specyficzny odbiór informacji, ma własną wiedzę, pragnienia i przekonania
4. Odbiór informacji, wiedza, pragnienia i przekonania moje i innych ludzi zmieniają się (mogą sie zmieniać)
Prawidłowy rozwój Teorii Umysłu
Różne poziomy rozwoju Teorii Umysłu
Przed ukończeniem drugiego roku życia:
Pierwsze miesiące życia – wykształca się u dzieci detektor kierunku patrzenia, czyli: detekcja oczu, detekcja nakierowania oczu i interpretowanie spojrzenia jako "widzenia"
Między 9 a 14 m.ż. – wykształca się u dzieci uwspólnianie pola uwagi, czyli: podążają za wzrokiem i wskazaniem dorosłego, same zaczynają używać gestu wskazywania, dbają o to, by dorosły widział, co pokazują
Od 15 m.ż. – dzieci nie zdają jeszcze standardowych testów na fałszywe przekonania, ale coraz częściej zdają takie testy w formie niewerbalnej
Od 18 m.ż. – dzieci mają poczucie własnego Ja, odróżniają własne pragnienia od pragnień drugiej osoby
Między 18-24 m.ż pojawia się zdolność do udawania („udaję że widzę/że pragnę”)
Od 36 m.ż. (3 lata) – wykształca się u dzieci rozumienie, że druga osoba widzi coś innego niż one; opisują przedmioty z różnych perspektyw;
Od 48 m.ż. (4 lata)– wykształca się u dzieci umiejętność rozpoznawania przekonań innych osób; potrafią oszukiwać drugą osobę co do swoich pragnień;
Od 60 m.ż. (5 lat) – wykształca się u dzieci zdolność do śledzenia intencji innych osób; dzieci rozumieją ironię i sarkazm
Między 10 a 12 r.ż. – następuje specjalizacja pracy mózgu w zakresie Teorii Umysłu i rozumowania społecznego taka jak u osób dorosłych
Teoria Umysłu a Funkcje Wykonawcze
Standardowe testy fałszywych przekonań wymagają od dzieci umiejętności:
Reprezentacji fałszywego przekonania (Teoria Umysłu)
Selekcji odpowiedzi (Funkcje Wykonawcze)
Wyhamowania podzielenia się posiadaną wiedzą (Funkcje Wykonawcze)
Aby skorzystać z posiadanych umiejętności z zakresu Teorii Umysłu potrzebny jest również prawidłowy rozwój Funkcji Wykonawczych!
Neurobiologiczny rozwój Teorii Umysłu
Obszary zaangażowane w procesy reprezentowania fałszywego przekonania – prawy styk skroniowo-ciemieniowy (prawdopodobnie rozwija się już u 2-latków)
Obszary zaangażowane w procesy selekcji odpowiedzi – kora przedczołowa (rozwija się u 4-latków
Obszary aktywizujące się podczas myślenia na temat przekonań innych osób:
styk skroniowo-ciemieniowy,
środkowa kora przedczołowa,
tylny zakręt obręczy
Obszary te najprawdopodobniej nieprzerwanie rozwijają się i specjalizują do ok. 12 r.ż.
Konsekwencje nieprawidłowego rozwoju Teorii Umysłu
Co z tego wynika?
Trudności z uwspólnianiem uwagi
Trudności z zabawą w udawanie, przyjmowaniem ról
Trudności ze zrozumieniem intencji innych osób (w tym: ze zrozumieniem złych intencji)
Trudności ze współdzieleniem zainteresowań i podtrzymywaniem relacji naprzemiennej
Trudności ze zrozumieniem kłamstwa
Trudności ze zrozumieniem przenośni
Jak wspomagać rozwój Teorii Umysłu
nauka o emocjach i uczuciach
uświadamianie, że inne osoby mają własne stany umysłu
nauka jak czytać wskazówki niewerbalne
pokazywanie różnych perspektyw
ćwiczenie sytuacji społecznych, m.in. poprzez odgrywanie scenek
wspieranie nauki pojęć abstrakcyjnych pomocami wizualnymi i scenariuszami