Spistreści :
Preambuła......................................................................................................................... 2
RozdziałI.......................................................................................................................... 3
Objaśnienieterminów.................................................................................................. 3
RozdziałII........................................................................................................................ 3
Rozpoznawanieireagowanienaczynnikiryzykakrzywdzeniadzieci.................... 3
RozdziałIII....................................................................................................................... 4
Proceduryinterwencjiwprzypadkukrzywdzeniadziecka....................................... 4
RozdziałIV....................................................................................................................... 6
Zasadyochronydanychosobowychdziecka............................................................... 6
RozdziałV........................................................................................................................ 7
Zasadyochronywizerunkudziecka............................................................................ 7
RozdziałVI...................................................................................................................... 9
ZasadydostępudziecidoInternetuorazochronyprzedszkodliwymi treściami..... 9
RozdziałVII................................................................................................................... 10
Zasadybezpiecznychrelacjipracownikplacówki–dziecko................................... 10
RozdziałVIII.................................................................................................................. 12
MonitoringstosowaniaPolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem.................... 12
Załącznik nr1................................................................................................................. 14
Kartainterwencji......................................................................................................... 14
Załącznik nr2................................................................................................................. 15
Monitoringstandardów–ankieta................................................................................. 15
Załącznik nr3................................................................................................................. 16
Schematpytań „Ocenaryzyka”................................................................................... 16
Załącznik nr4................................................................................................................. 20
Tabela„Obszary ryzyka”............................................................................................. 20
Załącznik nr5................................................................................................................. 22
Tabela„Identyfikacjapriorytetowychpotrzeb informacyjnych i szkoleniowych”... 22
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocywjakiejkolwiekformie.Pracownikszkoły,realizująctecele,działawramachobowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Niniejszy dokument skierowany jest do wszystkich pracowników Szkoły Podstawowej
im. św. Jana Pawła II - pedagogicznych, pracowników administracji i obsługi, praktykantów, wolontariuszy oraz rodziców. Dokument został zredagowany, by zyskać poczucie pewności, że nasza szkoła zawsze będzie podejmowała wszelkie możliwe działania, aby zapobiegać krzywdzeniu dzieci.
Dokumentorazwprowadzonenajegopodstawiedziałaniazapewnićmają,żeżaden
zpracowników szkoły, w tym także wolontariuszy, praktykantów niebędziepodejmowałzachowań,któreumożliwiałybykrzywdzeniedzieci,anidziałań, któremogłybyzostaćbłędniezinterpretowaneprzezdzieci,ichrodzinylubinnychdorosłych,jakoakty krzywdzenia lub zachowania prowadzące do krzywdzenia.
Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkołyjestdziałaniedladobradzieckaiwjegonajlepszyminteresie,poprzezwspieraniegowrozwoju
i rozpoznawanie jego potrzeb.
Pracownicy szkoły traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Dziecko jest traktowane jest jako pełnoprawny mały człowiek, z pełnią swoich potrzeb, możliwości,lęków,mającyprawobyćtym,kimjest.Społeczeństwodorosłych,znajdującesięwszkole, powinno zapewnić realizację wszystkich praw dziecka – by tworzyć warunki jego pełnego rozwoju.
Pracownicy szkoły, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz własnych kompetencji
Rozdział I
Objaśnienieterminów
§ 1
- Pracownikiem Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- W Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach dzieckiem jest osoba w wieku od 5 do 18 lat.
- Opiekunemdzieckajestosobauprawnionadoreprezentacjidziecka,wszczególnościjegorodziclub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno ‑ opiekuńczy.
- Przezkrzywdzeniedzieckanależyrozumiećpopełnienieczynuzabronionegolubczynukaralnegona szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, ale i jego opiekunów oraz rówieśników lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia za pomocą Internetu jest zobowiązany do weryfikacji
i kontroli wyszukiwanych informacji podczas zajęć na terenie szkoły oraz dbać
o bezpieczeństwo dzieci w Internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem zwany również koordynatorem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
- Daneosobowedzieckatowszelkieinformacjeumożliwiająceidentyfikację
- Zespół interwencyjny to powołany przez dyrektora szkoły w przypadku podejrzenia stosowania przemocyfizycznej lub psychicznej odużym nasileniuoraz podejrzeniawykorzystania seksualnego.W skład zespołu mogą wejść: dyrektor, koordynator, wychowawca, pedagog, psycholog, pedagog specjalny, policjant, pracownik GOPS inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka.
RozdziałII
Rozpoznawanieireagowanienaczynnikiryzykakrzywdzeniadzieci
§ 2
- Pracownicy Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków są uważni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- Wprzypadkuzidentyfikowaniaczynnikówryzyka,pracownicyszkołypodejmująrozmowęzrodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicymonitorująsytuacjęidobrostan
RozdziałIII
Proceduryinterwencjiwprzypadkukrzywdzeniadziecka
§ 3
- W sytuacji uzyskania przez pracownika Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach informacji o krzywdzeniu dziecka, bądź w przypadku podejrzewania,
że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek bezzwłocznego sporządzenia notatkisłużbowejiprzekazaniauzyskanejinformacjiwychowawcyklasy.Notatkaprzechowywanajest uwychowawcyorazupedagogaszkolnego.Dostępdoniejmajątylkozaangażowanewsprawę
- Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego, a podczas jego nieobecności psychologai wjegoobecnościprzeprowadzarozmowęwyjaśniającązosobąposzkodowanąoraz z dzieckiem/dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie. Wsparcia udzielić może koordynator.
- Pedagogszkolnysporządzaopissytuacjiszkolnejirodzinnejdzieckanapodstawierozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
- Wsytuacjikiedyfaktkrzywdzeniajestujawnionynauczycielowiprzezdzieckowczasietrwaniazajęć szkolnych, nauczyciel informuje, zgodnie z obowiązującymi procedurami, pedagoga szkolnego (załącznik nr 1)
§ 4
- Pedagog, a w przypadku jego nieobecności psycholog, wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. Gdy rodzice nie przychodzą
na wezwanie- pedagog sporządza również notatkę służbową.
- Planpomocydzieckupowinienzawieraćwskazaniadotyczące:
- podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- formwsparcia,jakieszkołazaoferujedziecku(zewskazaniem,ktojakiedziałania
- skierowaniadzieckadospecjalistycznejplacówkipomocydziecku,jeżeliistniejetaka
- Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia
§ 5
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach,
a w przypadku jego nieobecności koordynatorowi. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny,
w skład którego mogą wejść: wychowawca, pedagog, psycholog, policjant, pracownik GOPS oraz inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka. Wsparcia udzielać może również koordynator.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone
w § 4 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
- Abywyeliminowaćzachowanianiepożądane,zespółinterwencyjnyopracowującyplanpomocy i plany naprawcze powinien:
- wziąćpoduwagęincydentalność,powtarzalnośćinasileniesytuacjiprzemocy,
- dokonaćanalizypozycjiofiary,sprawcy iświadkawgrupierówieśniczej,
- rozpatrzyćsytuacjęwkontekścieśrodowiskarodzinnego
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia
w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 6
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa/koordynatora rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Pedagog/psycholog/koordynator informuje rodziców/opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno ‑ opiekuńczy,ośrodekpomocyspołecznejlubprzewodniczącyzespołuinterdyscyplinarnego– procedura„NiebieskieKarty”-wzależnościodzdiagnozowanegotypukrzywdzeniaiskorelowanej z nim interwencji.
- Po poinformowaniu rodziców przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym- osobawyznaczonaprzezdyrektora(pedagog/psycholog/wychowawca)składazawiadomienie opodejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. Prawidłowość sformułowania zawiadomienia lub wniosku sprawdza koordynator projektu bądź dyrektor.
- Dalszytokpostępowaniależywkompetencjachszkoływskazanychwpunkciepoprzedzającym.
- Wprzypadku,gdypodejrzeniekrzywdzeniazgłosiliopiekunowiedziecka,apodejrzenietoniezostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
- Wychowawcaklasymonitorujeprzebiegrealizacjiplanu.Wprzypadkuwystąpieniaproblemów w realizacji, zgłasza je koordynatorowi.
§ 7
- 1. Zprzebieguinterwencjisporządzasiękartęinterwencji,którejwzórstanowizałączniknr1 doniniejszejPolityki.Kartęzałączasiędoaktosobowych
- 2. Wszyscypracownicyszkołyiinneosoby,którewzwiązkuzwykonywaniemobowiązkówsłużbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane,
są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
RozdziałIV
Zasadyochronydanychosobowychdziecka
§ 8
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
- Pracownik Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachmaobowiązekzachowaniawtajemnicydanychosobowych,któreprzetwarzaoraz zachowania
w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dzieci są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym
na podstawie odrębnych przepisów.
- PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachjestuprawnionydoprzetwarzaniadanychosobowychdzieckaiudostępnianiatych danych
w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
§ 9
- PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachmożewykorzystaćinformacjeodzieckuwcelachszkoleniowychlubedukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację
§ 10
- PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach nieudostępniaprzedstawicielommediówinformacjiodzieckuaniojegoopiekunie (stosownezgodysąpodpisywaneprzezrodzicównapoczątkurokuszkolnegoiprzechowywane
w teczce wychowawcy).
- PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniekontaktujeprzedstawicielimediówzdziećmi.
- PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniewypowiadasięwkontakciezprzedstawicielamimediówosprawiedzieckalub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony,
że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach,
w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie
zprzedstawicielamimediówosprawiedzieckalubjegoopiekuna–powyrażeniupisemnejzgodyprzez opiekuna dziecka.
§ 11
- Na początku każdego roku szkolnego, nie późniejniż do końcamiesiącawrześnia wychowawcy klas odbierają od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.
Rozdział V
Zasadyochronywizerunkudziecka
§ 12
- Pracownicy Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnią ochronę wizerunku dziecka.
§ 13
- PracownikowiSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniewolnoumożliwiaćprzedstawicielommediówutrwalaniawizerunkudziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody opiekuna dziecka, która znajduje się w teczce wychowawcy.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 14
- Upublicznienie przez pracownika Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek iw jakim kontekściebędziewykorzystywany
(np., że umieszczony zostanie na stronie na stronie internetowej szkoły/
w celach promocyjnych/ informacyjnych etc.) chyba, że rodzic podpisał ogólną zgodę
na przetwarzanie wizerunku.
§15
- W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
- Dyrektor szkoły, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca sekretariatowi szkoły przygotować wybrane pomieszczenie szkoły w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie szkoły dzieci.
§ 16
- Wytycznedotycząceutrwalaniawizerunkudziecka(zdjęcia,
- wszystkiedziecimusząbyć
- zarejestrowaneobrazypowinnysiękoncentrowaćnaczynnościachwykonywanychprzezdzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
- upewnij się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
- wszelkiepodejrzeniaiproblemydotyczącenieodpowiednichwizerunkówdziecinależyzgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
- Wytycznedotyczącepublikowaniawizerunkówdzieci:
- używajtylkoimiondzieci; nieujawniajzbytwieluszczegółówdotyczącychichmiejscazamieszkania czy zainteresowań.
- jeślitomożliwezapytajdzieckoozgodęnawykorzystaniejego
RozdziałVI
ZasadydostępudziecidoInternetuorazochronyprzedszkodliwymitreściami
§ 17
- Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- NaterenieSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych BogaczowicachdostępdzieckadoInternetumożliwyjestpodnadzorempracownikaszkoły w szczególnościna zajęciach komputerowych.
- Nauczycielmaobowiązekinformowaniadzieciozasadachbezpiecznegokorzystaniaz
- NauczycielczuwatakżenadbezpieczeństwemkorzystaniazInternetuprzezdziecipodczas
- Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachzapewniadostępdomateriałówedukacyjnych,dotyczącychbezpiecznegokorzystania z Internetu.
§ 18
- OsobaodpowiedzialnazaInternetposiadaindywidualnyloginihasło,umożliwiającekorzystanie zInternetu na terenie instytucji. Pracownik zachowuje login i hasło w specjalnie zabezpieczonym miejscu - kasie pancernej.
- Podobnie indywidualny login i hasło posiada każdy nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniami wykorzystujący w swojej pracy Internet i multimedia.
§ 19
- Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach posiada oprogramowanie- OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna stworzona przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu. Posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych:
- blokuje dostęp do stron z przemocą, pornografią, satanizmem, neonazistowskimi hasłami, stron zachęcającychdo branianarkotyków,sektczyteżzczatamiinternetowymi.Nauczycielmamożliwość dodawania kolejnych stron do tej bazy, jak również odblokowywania wybranych stron już w niej figurujących,
- inteligentnie rozpoznaje treści przeglądanych stron zanim się jeszcze wyświetlą i blokuje te, na których występują zakazane słowa,
- możezablokowaćmożliwośćkorzystaniazróżnychkomunikatorówinternetowych,
- blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych rodzajów dokumentów oraz programów. Pozwala to uniknąć "zaśmiecania" komputera ściąganymi przez dzieci, potencjalnie niebezpiecznymi, plikami (dialery, wirusy itp.),
- daje także możliwość czasowego zablokowania dostępu do Internetu na wybranych stanowiskach
- Opiekun sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach zainstalowane i aktualizowane jest, które jest oprogramowaniem antywirusowym, antyspamowym i firewall.
- Wymienionewpkt.2niniejszegoparagrafuoprogramowaniasąaktualizowaneprzezwyznaczonego pracownika szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące.
- Wyznaczonypracownikszkołyprzynajmniejrazwmiesiącusprawdza,czynakomputerach zdostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznychtreści,wyznaczonypracownikplacówkiustala,ktokorzystałzkomputerawczasieich
- Informacjęo dziecku,które korzystałozkomputerawczasiewprowadzenianiebezpiecznychtreści, wyznaczony pracownik instytucji przekazuje pedagogowi lub pod jego nieobecność psychologowi.
- Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
- Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale II niniejszej Polityki.
RozdziałVII
Zasadybezpiecznychrelacjipracownikplacówki–dziecko
§19
- Pracownicydbająobezpieczeństwodziecipodczaspobytuwszkole,monitorująsytuacjeidobrostan
- Pomocdzieciomuwzględnia:umiejętnościrozwojowedzieci.
- Nauczyciele organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości dzieci.
- Pracownicywspierajądzieciwpokonywaniutrudności.
- Pracownicypodejmujądziałaniawychowawczemającenacelukształtowanieprawidłowychpostaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.
- Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa
- Pozytywnezachowaniadzieciwzmacnianesąpoprzeznagradzanie:słowne(pochwałaindywidualna, pochwała w obecności dzieci), pochwała przekazana rodzicowi.
- W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji zachowania. Konsekwencją nieodpowiedniego zachowania jest np. odsunięcie dziecka od zabawy na określony czas, zmiana aktywności.
- Niedopuszczalne są zachowania: cielesne (szarpanie, bicie, popychanie), słowne (wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie), zmuszanie, negowanie uczuć.
- Wszyscy uczniowie są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
- Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron.
- Wszkolejestzatrudnionapielęgniarka,któranapodstawie pisemnejzgodyrodzicaprzeprowadza badania bilansowe, zapisy w karcie zdrowia, udziela pomocy przedmedycznej, na podstawie zalecenia lekarskiego może podać dzieciom leki. Inni pracownicy szkoły nie podają leków.
- Pracownikmożeprzytulicdziecko,wziąćnakolana,bezpośredniopomagaćdzieckuwwykonywaniućwiczeńsprawnościowych,zadańruchowychorazzadańmanualnych–tylkozazgodą dziecka i jeśli taka jest potrzeba dziecka.
- Wsytuacjizagrożeniawypadkiem,kontuzją,urazemlubzachowaniaagresywnegolubsamoagresji itp., personel szkoły ma prawo: - zgodnie z opracowanymi „ProceduramiPostępowania w Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach”. Nawypadeksytuacjiratowaniazdrowiaiżyciadzieckawszyscypracownicyplacówki:
- sąokresowoprzeszkalaniwzakresieudzielaniapierwszejpomocydziecku
- mająprawoiobowiązekww/wokolicznościachudzielićbezpośredniejpomocydziecku
- Wsytuacjispożywaniaposiłkówpracownicyszkoły:
- niezmuszajądziecidojedzenia,
- zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą,
- zapewniająspożywanieposiłkówwspokojnejatmosferze:każdedzieckojewswoim tempie i tyle, ile chce.
- w czasie wycieczek nauczyciel pomaga dzieciom w trudnych sytuacjach, Rodzic zobowiązany jest poinformować o tym nauczyciela w jakim zakresie nauczyciel może pomóc dziecku,
- rodzic ma również obowiązek poinformować nauczyciela o zakazanych dziecku potrawach, związanych np. z alergią pokarmową.
- Pracownicyplacówkiposiadająwiedzęiwramachwykonywanychobowiązkówzwracająuwagęna czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- Personelplacówki:
- zawszezwracasiędodzieckapo
- mówidodzieckaspokojnie,niepodnosigłosu.
- używajęzykazrozumiałegodladziecka,azarazempoprawnegopodwzględemregułjęzykowych.
- nieużywasłówiwyrażeń
- nieetykietujedziecka,nieośmieszagoinie
- nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo.
- nieoceniapostępowaniarodzicówdzieckawjego
- nigdyniepozostawiadzieckabezwyjaśnienia–tłumaczyswoje
- nigdyniepozostajeobojętnymnawyrażonąprzezdzieckochęćnawiązaniakontaktu,
- Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju
- Pochwałaizachętapowinnybyćnajczęściejstosowanymprzezpracownikówszkołyśrodkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.
- Stosowaniedyscyplinywobecdzieckaniemożenaruszaćjegogodnościinietykalności
- Kara nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych zachowań.
- W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.
RozdziałVIII
MonitoringstosowaniaPolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem
§20
- Dyrektor Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachwyznacza Panią Danutę Cichurę,jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w szkole.
- Osoba, októrejmowaw punkcie poprzedzającym, jestodpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz zaproponowanie zmian w Polityce.
- Osoba,októrejmowawpkt.1niniejszegoparagrafu,przeprowadzawśródpracownikówszkoły,raz na 6 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzórankietystanowizałączniknr2doniniejszejPolityki.
- WankieciepracownicySzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach mogąproponowaćzmianyPolitykiorazwskazywaćnaruszeniaPolityki w instytucji.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach.
- Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach nowe brzmienie
Przepisy końcowe
§21
- Politykawchodziwżyciezdniemjej
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.