Załącznik do zarządzenia nr 4/2020/2021 z dnia 23.10.2020 r. w sprawie:
czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach
Regulamin zasad organizacji zajęć w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
- I.Organizacja nauczania
- Zajęcia edukacyjne dla uczniów klasy IV – VIII w okresie od 26.10.2020r. do 08.11.2020r. będą odbywały się w trybie zdalnym.
- Zajęcia dla klasy – 0-III - odbywają się w systemie stacjonarnym.
- Nauczyciele i uczniowie danej klasy pracują zgodnie z planem lekcji obowiązującym w danym czasie w szkole, co oznacza, że nie będzie nowego podziału godzin na okres zdalnego nauczania.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie pracuje w szkole, w godzinach i dniach planowanych zajęć z danego przedmiotu. W tym czasie jest do dyspozycji uczniów i rodziców.
- Nauczyciel wykorzystuje czas do prowadzenia zajęć on-line za pomocą dostępnych platform, np. Discort.
- Uczniowie, którzy nie mają dostępu do komputera, będą mogli wypożyczyć sprzęt szkolny.
- Uczniów i nauczycieli, którzy realizują kształcenie zdalne na odległość obowiązują szczegółowe zasady organizacji zajęć lekcyjnych w formie kształcenia na odległość (nauczanie zdalne).
- Szczegółowe zasady organizacji zajęć lekcyjnych w formie kształcenia na odległość
- Podczas kształcenia na odległość nauczyciele dostosowują programy nauczania do zasad kształcenia na odległość.
- Podstawową formą komunikowania się szkoły z uczniami i ich rodzicami jest dziennik Librus oraz platforma Discord.
- Dokumentem potwierdzającym pracę nauczyciela, w zakresie realizacji programów nauczania, są zapisy w dzienniku elektronicznym tematów zajęć (zgodnie z zamieszczonym planem oddziału).
- Dziennik elektroniczny jest miejscem monitorowania postępów uczniów w nauce. Służy do kontaktów nauczyciela i wychowawcy z uczniami, w tym informowaniu uczniów lub rodziców o postępach w nauce, a także otrzymanych przez nich ocenach.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane w formie lekcji on-line w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem lekcji oraz w formie indywidualnej pracy uczniów pod kierunkiem nauczyciela.
- Potwierdzeniem zrealizowanej lekcji jest wpisanie do dziennika elektronicznego tematu zajęć z zaznaczoną formą realizacji („o” - on-line, „zd” - indywidualna praca uczniów).
- Na lekcjach prowadzonych w czasie rzeczywistym wpisywana jest faktyczna obecność uczniów.
- Jeżeli zdalne nauczanie jest realizowane poprzez przekazywanie uczniom zagadnień do pracy indywidualnej, obowiązuje następująca struktura przesyłanych materiałów:
- Temat lekcji.
- Treści w formie planu.
- Wskazówki do pracy dla ucznia.
- Materiały dla ucznia – prezentacje, filmy, fragmenty podręczników, materiały źródłowe.
- Wskazówki, pytania, polecenia dla ucznia, jak ma pracować z danymi materiałami, jakie mają być efekty jego pracy.
- Termin wykonania i odesłania zadań.
- Materiały dla ucznia należy przesyłać najpóźniej o godzinie rozpoczęcia lekcji.
- Zgodnie z planem lekcji nauczyciel pozostaje do dyspozycji uczniów, udziela im indywidualnych konsultacji z własnej inicjatywy lub na ich prośbę.
- Efektywna lekcja on-line, podczas której uczeń poznaje i analizuje zagadnienia, powinna trwać około 30 min.
- Praca zdalna ucznia uwzględnia przerwy w pracy przy komputerze minimalnie 15 minut lub więcej po każdej lekcji.
- Jeżeli nauczyciel planuje pracę w czasie rzeczywistym (lekcja on-line), informuje uczniów o godzinie spotkania wpisując je w dzienniku elektronicznym Librus.
- Zajęcia on-line odbywają się zgodnie z planem lekcji. Nie należy planować zajęć online w czasie przewidzianym w planie lekcji na inny przedmiot.
- Wiedza i umiejętności uczniów zdobyte podczas kształcenia na odległość podlegają ocenie. Ocenie bieżącej podlegają:
- odesłane nauczycielowi z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej prace pisemne i inne, w zależności od specyfiki przedmiotu, zapisane odpowiednio w formacie plików tekstowych, graficznych, audio lub wideo;
- kartkówki i sprawdziany przeprowadzane w czasie rzeczywistym on-line;
- odpowiedzi ustne ucznia pozyskane podczas rozmowy on-line;
- inne formy w zależności od narzędzi wykorzystywanych przez nauczyciela w pracy zdalnej.
- Oceny bieżące uzyskane podczas zdalnego nauczania będą brane pod uwagę przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej z poszczególnych przedmiotów.
- Nauczyciele zobowiązani są do systematycznej kontroli postępów uczniów w nauce w formie dostosowanej do zdalnego nauczania i wynikającej ze specyfiki przedmiotu.
- Nauczyciele informują uczniów o planowanych sprawdzianach zgodnie z zapisami Statutu Szkoły (termin wpisywany jest do dziennika elektronicznego).
- Problemy uczniów w nauce, zastrzeżenia dotyczące frekwencji na zajęciach lub inne zauważone przez nauczycieli niepojące zdarzenia należy pilnie zgłaszać do wychowawcy, który po analizie decyduje o potrzebie poinformowania o sprawie rodziców, pedagoga lub dyrektora szkoły.
- Zajęcia nauczania indywidualnego realizowane są z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość przez nauczyciela wyznaczonego przez dyrektora szkoły.
- Nauczyciele realizujący zajęcia z zakresu rewalidacji zobowiązani są do poinformowania drogą elektroniczną (poprzez dziennik elektroniczny) rodziców o materiałach i możliwych formach realizacji zajęć przez ucznia w domu.
- Konsultacje i zebrania z Rodzicami uczniów organizowane są w formie zdalnej w terminach podanych w kalendarzu roku szkolnego i są opisywane w dzienniku elektronicznym.
- III.Organizacja kształcenia na odległość przez wychowawców, nauczycieli przedmiotów i innych pracowników pedagogicznych
- Wychowawca koordynuje wdrożenie zdalnego nauczania w klasie, ustalając zasady współpracy z nauczycielami.
- Wychowawca klasy informuje rodziców uczniów o trybie przejścia na zdalną formę nauki oraz udziela uczniom i rodzicom wszelkich informacji związanych z organizacją nauki.
- Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich frekwencję na zajęciach.
- Wychowawca reaguje na brak aktywności ucznia w nauce zdalnej z wykorzystaniem procedur przewidzianych prawem.
- Nauczyciele uwzględniają na poziomie poszczególnych oddziałów klasowych liczbę i rodzaj zadawanych uczniom prac do samodzielnego wykonania i prac domowych – uczniowie muszą mieć odpowiedni czas na wywiązywanie się z zadanych im prac oraz wsparcie i pomoc nauczycieli.
- Nauczyciele monitorują postępy i osiągnięcia uczniów w nauce zdalnej oraz informują uczniów i rodziców o postępach w nauce przez system dziennika Librus
- Praca zdalna z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odbywa się zgodnie z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym, który w uzgodnieniu z rodzicami/opiekunami prawnymi może być modyfikowany w zakresie form wykorzystujących technologie komputerowe.
- Praca zdalna z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania odbywa się zgodnie z przydziałem godzin/przedmiotów określonym w arkuszu organizacji Szkoły, uwzględniając zasady BHP.
- Praca zdalna z uczniem realizującym zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia odbywa się zgodnie z przydziałem godzin/przedmiotów określonym w arkuszu organizacji szkoły, uwzględniając zasady BHP.
- Zajęcia nauczania indywidualnego realizowane są z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość przez nauczyciela wyznaczonego przez dyrektora szkoły i odbywają się zgodnie z przydziałem godzin/przedmiotów określonym w arkuszu organizacji Szkoły, uwzględniając zasady BHP.
- Nauczyciele realizujący zajęcia z zakresu rewalidacji zobowiązani są do poinformowania drogą elektroniczną (poprzez dziennik elektroniczny) rodziców o materiałach i możliwych formach realizacji zajęć przez ucznia w domu.
- Pedagog i inni pracownicy pedagogiczni realizują zadania określone w Statucie Szkoły w formie dostosowanej do potrzeb uczniów, wykorzystując narzędzia do pracy zdalnej.
- IV.Obowiązki uczniów
- Uczniowie realizują obowiązki przewidziane w Statucie Szkoły.
- Uczniowie przestrzegają zasad pracy zdalnej określonych przez nauczycieli przedmiotów aktywnie uczestnicząc w zajęciach on-line i systematycznie wykonując zadania zaproponowane przez nauczycieli.
- Obowiązkiem ucznia jest udział w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z planem lekcji, stały kontakt z nauczycielami i wychowawcą poprzez dziennik Librus, odbieranie wiadomości w dzienniku elektronicznym lub w inny sposób w sytuacjach uniemożliwiających korzystanie z formy elektronicznej.
- Aktywność ucznia, jego zaangażowanie będzie brane pod uwagę przy wystawieniu śródrocznej i rocznej oceny zachowania.
- Podczas zajęć zdalnych, które nie są prowadzone online, obowiązkiem każdego ucznia jest zalogowanie się w trakcie zajęć na e-dzienniku Librus, przeczytaniu i pobraniu informacji od nauczyciela przedmiotu, wykonanie podanych ćwiczeń i zadań oraz ich terminowe odesłanie, co będzie podstawą do zaliczenia frekwencji na zajęciach.
- Każdy uczeń zobowiązany jest do terminowego odsyłania zadań wskazanych przez nauczyciela, co daje podstawę do uzyskania ocen bieżących. Zadania mogą być odsyłane w dowolnym formacie, ze zwróceniem uwagi na czytelność (dotyczy odsyłanych zadań w postaci plików zdjęciowych). Brak terminowego wykonania zadania jest podstawą do wystawienia oceny negatywnej za zadanie.
- Zachowanie ucznia podczas zajęć prowadzonych zdalnie:
- Uczeń loguje się do aplikacji w takim czasie, aby punktualnie mógł rozpocząć udział w lekcji.
- Uczeń ma obowiązek przygotować podręcznik, zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy oraz inne materiały wskazane przez nauczyciela.
- Uczniowie podczas lekcji zabierają głos jedynie wówczas, gdy zostaną uprzednio poproszeni przez nauczyciela. Na początku wypowiedzi podają swoje imię.
- W czasie lekcji głos zabiera w danym czasie tylko jedna osoba, wyznaczona przez nauczyciela. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi.
- W trakcie zajęć uczniowie nie prowadzą rozmów między sobą w formie czatu prywatnego, jeśli nie jest to forma zajęć narzucona przez nauczyciela. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia czy uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji, czy tylko jest zalogowany i dołączył do lekcji i w tym czasie zajmuje się czynnościami niezwiązanymi z lekcją. W przypadku braku aktywności ucznia nauczyciel wysyła wiadomość Librusem do rodzica. Ma to wpływ na ocenę
z zachowania.
- Uczniowie opuszczają zajęcia tylko za zgodą nauczyciela.
- Uczeń ma obowiązek odesłania zadanych prac w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Uczeń w czasie lekcji on-line nie komentuje wypowiedzi innych i nie zakłóca przebiegu zajęć.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić print screenów i upubliczniać. Zajęcia nie mogą być nagrywane bez zgody wszystkich osób w nich uczestniczących (podczas nagrywania uczestnicy otrzymują automatycznie na ekranach komunikat o nagrywaniu).
- W przypadku nagrania lekcji online przez ucznia zostaną podjęte działania wyjaśniające, dotyczące naruszenia ochrony danych osobowych. Nie wolno utrwalać, rozpowszechniać cudzego wizerunku bez jego zgody. Takie działanie jest złamaniem prawa. W przypadku powzięcia przez szkołę informacji o rozpowszechnianiu nagrania nauczycielowi przysługuje szereg środków prawnych mających na celu ochronę jego wizerunku łącznie z drogą postępowania sądowego. Uczeń, któremu udowodni się rozpowszechnianie nagrania otrzymuje naganę dyrektora.
- Wskazane jest, by w pomieszczeniu znajdował się sam uczeń lub uczeń w towarzystwie rodzica, który zachowuje ciszę. Rodzic służy pomocą w obsłudze komputera.
- V.Procedura postępowania w przypadku braku aktywności ucznia w zdalnych procesach edukacyjnych
- W przypadku nieobecności ucznia na zajęciach dłuższej niż 2 dni wychowawca ustala powód tego zdarzenia.
- W przypadku rozpoznania szczególnych potrzeb psychofizycznych ucznia, których niezaspokojenie powoduje wyłączenie się z udziału w procesach edukacyjnych, pedagog szkolny podejmuje działania określone w Statucie Szkoły w formach zdalnych dostosowanych do możliwości ucznia.
- W przypadku nieusprawiedliwionego braku uczestnictwa ucznia w zdalnych formach nauki wychowawca w porozumieniu z pedagogiem szkolnym przygotowuje pisma, których celem jest współpraca w zakresie wspomagania dziecka i włączenie ucznia w procesy edukacyjne.
- Fakt nieuczestniczenia ucznia w zdalnych procesach edukacyjnych wychowawca zgłasza pedagogowi i dyrektorowi szkoły.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 -2 wychowawca wykorzystuje narzędzia przewidziane prawem, stosując kolejne tryby, na wypadek braku działań ze strony rodziców/opiekunów prawnych :
- pisemna prośba o telefoniczne lub mailowe wyjaśnienie sytuacji kierowana do rodziców/opiekunów prawnych ucznia;
- zaproszenie rodziców/opiekunów prawnych do Szkoły, celem odbycia rozmowy wyjaśniającej i stosowanych uzgodnień;
- wezwanie rodziców/opiekunów prawnych do Szkoły, celem odbycia rozmowy wyjaśniającej i stosowanych uzgodnień;
- skierowanie wniosku do właściwych instytucji zewnętrznych.
Dyrektor Szkoły