INTEGRACJA SENSORYCZNA W „ PIGUŁCE”
Integracja Sensoryczna SI to metoda uczenia się poprzez zmysły. Rozwijamy się i uczymy poprzez bodźce, które docierają do naszego ciała, właśnie dzięki narządom zmysłów. Zmysły dostarczają informacji o fizycznej kondycji naszego ciała i otoczenia wokół nas. Jest to nie tylko pięć najbardziej znanych zmysłów ( wzrok, dotyk, słuch, smak i węch), ale również propriocepcja (inaczej czucie głębokie –zmysł informujący mózg o położeniu ciała i jego ruchach) oraz układ przedsionkowy (zmysł równowagi).Integracja sensoryczna rozpoczyna się od pierwszych tygodni i miesięcy życia płodowego i najintensywniej przebiega pomiędzy 3 rokiem życia, a pierwszymi klasami szkoły podstawowej, ale możliwa i z powodzeniem stosowana jest również terapia dla dzieci starszych.
Integracja sensoryczna w domu
Propozycje ćwiczeń wyciszających:
Dostarczanie wrażeń czucia głębokiego (propriocepcji)
preferowanymi przez niego fakturami (nogi, ręce, plecy)
na zewnątrz, wałkowanie dużą piłką, może być piłka typu kangur, wałkowanie
butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna i ciepła)
sobą (jak beczkę) jednocześnie zawijając dziecko w koc, następnie tocząc odwijamy
dziecko
wraz z rodzi
cem na podłodze, do koszyka z zabawkami mocujemy linkę i
przyciągamy koszyk wypełniony dowolnymi przedmiotami, później możemy go
odepchnąć
materiałów, dziecko, rodzic trzyma poduszkę oburącz i poklepujemy się nią po
wybranych częściach ciała kolana, plecy, dłonie itp. Nazywamy uderzane części ciała
różne maskotki, mogą wydawać dźwięki, dziecko może zgadywać kto to? (wcześniej
możemy pokazać dziecku co chowamy pod koc)
częściami ciała(rodzic podaje nazwę, to jest ręka itp.)
dziecko przeciska się przez niego
możemy zawijać pojedyncze części ciała ręce, nogi, dziecko usiłuje się samo
rozwiązać