Etap szkolny Dolnośląskiego Konkursu dla uczniów I-III GM "Jestem Bezpieczny w Domu, w Szkole i na Drodze" odbędzie się 12.03.2013r. o godzinie 9.50- 10.45 w sali nr 12.
Zapraszamy wszystkich chętnych z klas 1 – 3. Zapisy u nauczyciela z edukacji dla bezpieczeństwa do poniedziałku tj, 11.03.2013 r,
CELE KONKURSU
- Kształtowanie świadomości i postaw uczniów sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych;
- Przygotowanie uczniów do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia niebezpieczeństw i zagrożeń;
- Kształtowanie i promowanie postaw prospołecznych oraz przygotowanie dzieci
i młodzieży do samopomocy poprzez wyposażenie ich w umiejętności udzielania pierwszej pomocy oraz pogłębianie gotowości niesienia pomocy poszkodowanym;
- Uwrażliwienie uczniów na przemoc i zagrożenia w szkole w domu i w środowisku rówieśniczym.
Treści edukacji dla bezpieczeństwa przygotowujące do konkursu - gimnazjum:
- Główne zadania ochrony ludności i obrony cywilnej.
- Ochrona ludności przed skutkami różnorodnych zagrożeń (pożar, powódź, działalność człowieka, substancje toksyczne, promieniowanie).
- Substancje toksyczne i ich znakowanie.
- Indywidualne środki ochrony przed skażeniami.
- Materiały łatwopalne, wybuchowe, niewybuchy i niewypały.
- Ostrzeganie ludności o zagrożeniach, alarmowanie.
- Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc.
- Zasady bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym.
- Zagrożenia cyberprzemocą.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
Uczeń:
- zna zasady poruszania się po drodze przy złej pogodzie;
- zna zasady wychodzenia na drogę zza stojących pojazdów i w miejscach, w których prowadzone są roboty drogowe;
- potrafi przewidzieć skutki zabawy w pobliżu drzwi garażu, stojących pojazdów oraz przebywania w pobliżu maszyn i urządzeń rolniczych;
- rozumie przyczyny i skutki nieprawidłowych zachowań na drodze;
- zna zasady pierwszeństwa przejazdu przez skrzyżowania;
- zna i umie wykonać podstawowe manewry w ruchu drogowym;
- zna budowę i niezbędne wyposażenie roweru.
PIERWSZA POMOC - ZACHOWANIE W MIEJSCU WYPADKU
Uczeń:
- uzasadnia znaczenie udzielania pierwszej pomocy;
- potrafi ocenić stan poszkodowanego;
- potrafi podać w rozmowie z dyspozytorem niezbędne informacje o miejscu i zdarzeniu;
- wyjaśnia zasady bezpiecznego postępowania w rejonie wypadku.
PIERWSZA POMOC W PRZYPADKU ZASŁABNIĘCIA I UTRATY PRZYTOMNOŚCI
Uczeń:
- zna przyczyny zasłabnięć i utraty przytomności;
- wykonuje sekwencje działań w wypadku omdlenia i nagłego zasłabnięcia;
- zna zagrożenia dla osoby nieprzytomnej;
PIERWSZA POMOC W ZABURZENIACH ODDYCHANIA I KRĄŻENIA
Uczeń:
- potrafi ocenić stan poszkodowanego;
- wskazuje różnice między resuscytacją krążeniowo-oddechową u dorosłego a u dzieci;
- wykonuje samodzielnie resuscytację krążeniowo-oddechową.
PIERWSZA POMOC W ZRANIENIACH, SKALECZENIACH I RANACH
Uczeń:
- potrafi ocenić stan poszkodowanego;
- rozróżnia rodzaje ran i zasady ich opatrywania w zależności od umiejscowienia;
- umie odpowiednio do rodzaju rany zabezpieczyć opatrunek;
- potrafi unieruchomić podczas opatrywania przedmiot tkwiący w ranie;
- potrafi opatrzyć rany kończyn, klatki piersiowej, głowy, twarzy i szyi;
- potrafi zatamować krwotok;
- zna zasady zapobiegania zakażeniom.
PIERWSZA POMOC PRZY ZŁAMANIACH
Uczeń:
- zna przyczyny i rodzaje złamań;
- zna przyczyny i rodzaje uszkodzeń stawów;
- potrafi ocenić stan poszkodowanego z urazem kości lub uszkodzeniem stawów;
- potrafi unieruchomić kończynę wykorzystując odpowiednie środki;
- zna zasady postępowania przy urazach miednicy i kręgosłupa.
PIERWSZA POMOC PRZY PORAŻENIU PRĄDEM
Uczeń:
- rozpoznaje znak ostrzegający przed urządzeniem pracującym pod napięciem;
- potrafi rozpoznać sytuację, kiedy osoba jest porażona prądem;
- potrafi prawidłowo zachować się w symulowanej sytuacji przy porażeniu prądem drugiej osoby i udzielić pierwszej pomocy;
- zna dozwolone środki do gaszenia różnych pożarów.
PIERWSZA POMOC PRZY OPARZENIACH
Uczeń:
- wymienia przyczyny i objawy różnych oparzeń;
- potrafi ocenić rozległość oparzeń;
- potrafi wykonać czynności ratownicze przy poszkodowanym, który się oparzył;
- zna konsekwencje rozległego oparzenia i potrafi szybko wezwać odpowiednią pomoc;
- wyjaśnia jakie środki ostrożności należy zachować przy udzielaniu pomocy osobie poparzonej;
- potrafi udzielić pomocy poszkodowanemu z oparzeniem oczu.
PIERWSZA POMOC PRZY ODMROŻENIACH
Uczeń:
- wymienia przyczyny i objawy odmrożeń;
- potrafi udzielić pierwszej pomocy przy odmrożeniach miejscowych;
- zna istotę i przyczyny wychłodzenia (hipotermii);
- potrafi udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu przez wychłodzenie.
PIERWSZA POMOC PRZY ZATRUCIACH
Uczeń:
- wymienia przyczyny i rodzaje zatruć;
- zna charakterystyczne objawy różnych rodzajów zatruć;
- potrafi udzielić pierwszej pomocy osobom poszkodowanym zatruciem i wezwać pomoc.
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY
Uczeń:
- wyjaśnia zasadność utrzymania dobrze zaopatrzonej apteczki pierwszej pomocy w każdym domu i samochodzie oraz konieczność zabierania jej na wycieczki;
- zna podstawowe wyposażenie apteczki;
- wyjaśnia przeznaczenie środków opatrunkowych umieszczonych w apteczce i potrafi z nich korzystać.
PREWENCJA OGÓLNA - POŻAR
Uczeń:
- zna rodzaje, przyczyny i skutki pożarów;
- wie gdzie są zawory instalacji gazowej i wyłączniki energii elektrycznej w swoim domu, potrafi je wyłączyć;
- zna zasady ochrony przeciwpożarowej;
- wymienia środki gaśnicze i ich zastosowanie;
- wie czego nie wolno gasić wodą, piaskiem, pianą gaśniczą i dwutlenkiem węgla;
- zna zasady ewakuacji z pomieszczeń, rejonów objętych pożarem;
- potrafi zgasić odzież palącą się na człowieku;
- potrafi użyć gaśnicy do gaszenia małych ognisk pożaru.
PREWENCJA OGÓLNA – DZIAŁALNOŚĆ CZŁOWIEKA
Uczeń:
- zna rodzaje zagrożeń związanych z działalnością człowieka;
- wyjaśnia zasady zachowania się w czasie zagrożeń;
- potrafi omówić schemat postępowania podczas ataku terrorystycznego, wypadku komunikacyjnego technicznego, zawalenia, tąpnięcia i wybuchu;
- wie na czym polega panika, zna jej objawy i skutki;
- wymienia sposoby przeciwdziałania panice.
PREWENCJA OGÓLNA – SUBSTANCJE TOKSYCZNE
Uczeń:
- wie co to jest substancja toksyczna;
- rozpoznaje różne oznakowania substancji toksycznych;
- zna zasady zachowania się w sytuacji skażenia chemicznego.
PREWENCJA OGÓLNA – POWÓDŹ
Uczeń
- wie co to jest powódź, zna przyczyny powodzi;
- zna metody ograniczania strat powodziowych (3 strategie ograniczania strat powodziowych);
- udziela informacji o powodziach historycznych (które nawiedziły region);
- zna ustalenia na wypadek powodzi (adresy kontaktowe, ważne telefony, miejsca i drogi ewakuacji, listę przedmiotów do zabrania z domu itp.);
- potrafi omówić instrukcję postępowania na wypadek zagrożenia ewakuacją (zabezpieczenie domu, inwentarza, wyłączenie prądu, gazu).
PREWENCJA OGÓLNA - NIEWYPAŁY I NIEWYBUCHY
Uczeń:
- tłumaczy pojęcia: niewypał, niewybuch;
- zna zagrożenia wynikające z dotykania tych;
- potrafi oznakować teren znaleziska;
- rozumie konieczność jak najszybszego powiadomienia o odkryciu osób dorosłych.
NIEBEZPIECZEŃSTWO ZWIĄZANE Z KORZYSTANIEM Z INTERNETU
Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa w sieci;
- wyjaśnia zagrożenia wynikające z nawiązywania znajomości przez Internet;
- korzysta wyłącznie z bezpiecznych połączeń-wymienia je.
Serdecznie zapraszam - Janusz Chomicz