Spistreści :

Preambuła......................................................................................................................... 2

RozdziałI.......................................................................................................................... 3

Objaśnienieterminów.................................................................................................. 3

RozdziałII........................................................................................................................ 3

Rozpoznawanieireagowanienaczynnikiryzykakrzywdzeniadzieci.................... 3

RozdziałIII....................................................................................................................... 4

Proceduryinterwencjiwprzypadkukrzywdzeniadziecka....................................... 4

RozdziałIV....................................................................................................................... 6

Zasadyochronydanychosobowychdziecka............................................................... 6

RozdziałV........................................................................................................................ 7

Zasadyochronywizerunkudziecka............................................................................ 7

RozdziałVI...................................................................................................................... 9

ZasadydostępudziecidoInternetuorazochronyprzedszkodliwymi treściami..... 9

RozdziałVII................................................................................................................... 10

Zasadybezpiecznychrelacjipracownikplacówki–dziecko................................... 10

RozdziałVIII.................................................................................................................. 12

MonitoringstosowaniaPolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem.................... 12

Załącznik nr1................................................................................................................. 14

Kartainterwencji......................................................................................................... 14

Załącznik nr2................................................................................................................. 15

Monitoringstandardów–ankieta................................................................................. 15

Załącznik nr3................................................................................................................. 16

Schematpytań „Ocenaryzyka”................................................................................... 16

Załącznik nr4................................................................................................................. 20

Tabela„Obszary ryzyka”............................................................................................. 20

Załącznik nr5................................................................................................................. 22

Tabela„Identyfikacjapriorytetowychpotrzeb informacyjnych i szkoleniowych”... 22

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocywjakiejkolwiekformie.Pracownikszkoły,realizująctecele,działawramachobowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Niniejszy dokument skierowany jest do wszystkich pracowników Szkoły Podstawowej
im. św. Jana Pawła II - pedagogicznych, pracowników administracji i obsługi, praktykantów, wolontariuszy oraz rodziców. Dokument został zredagowany, by zyskać poczucie pewności, że nasza szkoła zawsze będzie podejmowała wszelkie możliwe działania, aby zapobiegać krzywdzeniu dzieci.

Dokumentorazwprowadzonenajegopodstawiedziałaniazapewnićmają,żeżaden
zpracowników szkoły, w tym także wolontariuszy, praktykantów niebędziepodejmowałzachowań,któreumożliwiałybykrzywdzeniedzieci,anidziałań, któremogłybyzostaćbłędniezinterpretowaneprzezdzieci,ichrodzinylubinnychdorosłych,jakoakty krzywdzenia lub zachowania prowadzące do krzywdzenia.

Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkołyjestdziałaniedladobradzieckaiwjegonajlepszyminteresie,poprzezwspieraniegowrozwoju
i rozpoznawanie jego potrzeb.

Pracownicy szkoły traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Dziecko jest traktowane jest jako pełnoprawny mały człowiek, z pełnią swoich potrzeb, możliwości,lęków,mającyprawobyćtym,kimjest.Społeczeństwodorosłych,znajdującesięwszkole, powinno zapewnić realizację wszystkich praw dziecka – by tworzyć warunki jego pełnego rozwoju.

Pracownicy szkoły, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz własnych kompetencji

Rozdział I

Objaśnienieterminów

§ 1

  1. Pracownikiem Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  2. W Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach dzieckiem jest osoba w wieku od 5 do 18 lat.
  3. Opiekunemdzieckajestosobauprawnionadoreprezentacjidziecka,wszczególnościjegorodziclub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
    w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
    o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno ‑ opiekuńczy.
  5. Przezkrzywdzeniedzieckanależyrozumiećpopełnienieczynuzabronionegolubczynukaralnegona szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, ale i jego opiekunów oraz rówieśników lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Nauczyciel prowadzący zajęcia za pomocą Internetu jest zobowiązany do weryfikacji
    i kontroli wyszukiwanych informacji podczas zajęć na terenie szkoły oraz dbać
    o bezpieczeństwo dzieci w Internecie.
  7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem zwany również koordynatorem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
  8. Daneosobowedzieckatowszelkieinformacjeumożliwiająceidentyfikację
  9. Zespół interwencyjny to powołany przez dyrektora szkoły w przypadku podejrzenia stosowania przemocyfizycznej lub psychicznej odużym nasileniuoraz podejrzeniawykorzystania seksualnego.W skład zespołu mogą wejść: dyrektor, koordynator, wychowawca, pedagog, psycholog, pedagog specjalny, policjant, pracownik GOPS inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka.

RozdziałII

Rozpoznawanieireagowanienaczynnikiryzykakrzywdzeniadzieci

§ 2

  1. Pracownicy Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków są uważni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. Wprzypadkuzidentyfikowaniaczynnikówryzyka,pracownicyszkołypodejmująrozmowęzrodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
    i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicymonitorująsytuacjęidobrostan

                                                                                             

RozdziałIII

Proceduryinterwencjiwprzypadkukrzywdzeniadziecka

§ 3

  1. W sytuacji uzyskania przez pracownika Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach informacji o krzywdzeniu dziecka, bądź w przypadku podejrzewania,
    że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek bezzwłocznego sporządzenia notatkisłużbowejiprzekazaniauzyskanejinformacjiwychowawcyklasy.Notatkaprzechowywanajest uwychowawcyorazupedagogaszkolnego.Dostępdoniejmajątylkozaangażowanewsprawę
  2. Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga szkolnego, a podczas jego nieobecności psychologai wjegoobecnościprzeprowadzarozmowęwyjaśniającązosobąposzkodowanąoraz z dzieckiem/dziećmi podejrzanymi o krzywdzenie. Wsparcia udzielić może koordynator.
  3. Pedagogszkolnysporządzaopissytuacjiszkolnejirodzinnejdzieckanapodstawierozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy dziecku.
  4. Wsytuacjikiedyfaktkrzywdzeniajestujawnionynauczycielowiprzezdzieckowczasietrwaniazajęć szkolnych, nauczyciel informuje, zgodnie z obowiązującymi procedurami, pedagoga szkolnego (załącznik nr 1)

§ 4

  1. Pedagog, a w przypadku jego nieobecności psycholog, wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. Gdy rodzice nie przychodzą
    na wezwanie- pedagog sporządza również notatkę służbową.
  2. Planpomocydzieckupowinienzawieraćwskazaniadotyczące:
    1. podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
      w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
    2. formwsparcia,jakieszkołazaoferujedziecku(zewskazaniem,ktojakiedziałania
    3. skierowaniadzieckadospecjalistycznejplacówkipomocydziecku,jeżeliistniejetaka
  3. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia

§ 5

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) wychowawca zgłasza problem dyrektorowi Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach,
    a w przypadku jego nieobecności koordynatorowi. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny,
    w skład którego mogą wejść: wychowawca, pedagog, psycholog, policjant, pracownik GOPS oraz inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka. Wsparcia udzielać może również koordynator.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone
    w § 4 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
  3. Abywyeliminowaćzachowanianiepożądane,zespółinterwencyjnyopracowującyplanpomocy i plany naprawcze powinien:
    1. wziąćpoduwagęincydentalność,powtarzalnośćinasileniesytuacjiprzemocy,
    2. dokonaćanalizypozycjiofiary,sprawcy iświadkawgrupierówieśniczej,
    3. rozpatrzyćsytuacjęwkontekścieśrodowiskarodzinnego
  4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia
    w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 6

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa/koordynatora rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Pedagog/psycholog/koordynator informuje rodziców/opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno ‑ opiekuńczy,ośrodekpomocyspołecznejlubprzewodniczącyzespołuinterdyscyplinarnegoprocedura„NiebieskieKarty”-wzależnościodzdiagnozowanegotypukrzywdzeniaiskorelowanej z nim interwencji.
  3. Po poinformowaniu rodziców przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym- osobawyznaczonaprzezdyrektora(pedagog/psycholog/wychowawca)składazawiadomienie opodejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. Prawidłowość sformułowania zawiadomienia lub wniosku sprawdza koordynator projektu bądź dyrektor.
  4. Dalszytokpostępowaniależywkompetencjachszkoływskazanychwpunkciepoprzedzającym.
  5. Wprzypadku,gdypodejrzeniekrzywdzeniazgłosiliopiekunowiedziecka,apodejrzenietoniezostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  6. Wychowawcaklasymonitorujeprzebiegrealizacjiplanu.Wprzypadkuwystąpieniaproblemów w realizacji, zgłasza je koordynatorowi.

§ 7

  1. 1. Zprzebieguinterwencjisporządzasiękartęinterwencji,którejwzórstanowizałączniknr1 doniniejszejPolityki.Kartęzałączasiędoaktosobowych
  2. 2. Wszyscypracownicyszkołyiinneosoby,którewzwiązkuzwykonywaniemobowiązkówsłużbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane,
    są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

RozdziałIV

Zasadyochronydanychosobowychdziecka

§ 8

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie
    z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
  2. Pracownik Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachmaobowiązekzachowaniawtajemnicydanychosobowych,któreprzetwarzaoraz zachowania
    w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dzieci są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
  4. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym
    na podstawie odrębnych przepisów.
  5. PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachjestuprawnionydoprzetwarzaniadanychosobowychdzieckaiudostępnianiatych danych
    w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 9

  1. PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachmożewykorzystaćinformacjeodzieckuwcelachszkoleniowychlubedukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację

§ 10

  1. PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach nieudostępniaprzedstawicielommediówinformacjiodzieckuaniojegoopiekunie (stosownezgodysąpodpisywaneprzezrodzicównapoczątkurokuszkolnegoiprzechowywane
    w teczce wychowawcy).
  2. PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniekontaktujeprzedstawicielimediówzdziećmi.
  3. PracownikSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniewypowiadasięwkontakciezprzedstawicielamimediówosprawiedzieckalub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony,
    że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  4. Pracownik Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach,
    w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie
    zprzedstawicielamimediówosprawiedzieckalubjegoopiekuna–powyrażeniupisemnejzgodyprzez opiekuna dziecka.

§ 11

  1. Na początku każdego roku szkolnego, nie późniejniż do końcamiesiącawrześnia wychowawcy klas odbierają od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.

Rozdział V

Zasadyochronywizerunkudziecka

§ 12

  1. Pracownicy Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnią ochronę wizerunku dziecka.

§ 13

  1. PracownikowiSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachniewolnoumożliwiaćprzedstawicielommediówutrwalaniawizerunkudziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody opiekuna dziecka, która znajduje się w teczce wychowawcy.
  2. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 14

  1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek iw jakim kontekściebędziewykorzystywany
    (np., że umieszczony zostanie na stronie
    na stronie internetowej szkoły/
    w celach promocyjnych/ informacyjnych etc.) chyba, że rodzic podpisał ogólną zgodę
    na przetwarzanie wizerunku.

§15

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
  2. Dyrektor szkoły, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca sekretariatowi szkoły przygotować wybrane pomieszczenie szkoły w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie szkoły dzieci.

§ 16

  1. Wytycznedotycząceutrwalaniawizerunkudziecka(zdjęcia,
    1. wszystkiedziecimusząbyć
    2. zarejestrowaneobrazypowinnysiękoncentrowaćnaczynnościachwykonywanychprzezdzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
    3. upewnij się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
    4. wszelkiepodejrzeniaiproblemydotyczącenieodpowiednichwizerunkówdziecinależyzgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
    5. Wytycznedotyczącepublikowaniawizerunkówdzieci:
      1. używajtylkoimiondzieci; nieujawniajzbytwieluszczegółówdotyczącychichmiejscazamieszkania czy zainteresowań.
      2. jeślitomożliwezapytajdzieckoozgodęnawykorzystaniejego

RozdziałVI

ZasadydostępudziecidoInternetuorazochronyprzedszkodliwymitreściami

§ 17

  1. Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
    w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
  2. NaterenieSzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych BogaczowicachdostępdzieckadoInternetumożliwyjestpodnadzorempracownikaszkoły w szczególnościna zajęciach komputerowych.
  3. Nauczycielmaobowiązekinformowaniadzieciozasadachbezpiecznegokorzystaniaz
  4. NauczycielczuwatakżenadbezpieczeństwemkorzystaniazInternetuprzezdziecipodczas
  5. Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachzapewniadostępdomateriałówedukacyjnych,dotyczącychbezpiecznegokorzystania z Internetu.

§ 18

  1. OsobaodpowiedzialnazaInternetposiadaindywidualnyloginihasło,umożliwiającekorzystanie zInternetu na terenie instytucji. Pracownik zachowuje login i hasło w specjalnie zabezpieczonym miejscu - kasie pancernej.
  2. Podobnie indywidualny login i hasło posiada każdy nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniami wykorzystujący w swojej pracy Internet i multimedia.

§ 19

  1. Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach posiada oprogramowanie- OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna stworzona przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu. Posiada skuteczne opcje filtrowania treści internetowych:
    1. blokuje dostęp do stron z przemocą, pornografią, satanizmem, neonazistowskimi hasłami, stron zachęcającychdo branianarkotyków,sektczyteżzczatamiinternetowymi.Nauczycielmamożliwość dodawania kolejnych stron do tej bazy, jak również odblokowywania wybranych stron już w niej figurujących,
    2. inteligentnie rozpoznaje treści przeglądanych stron zanim się jeszcze wyświetlą i blokuje te, na których występują zakazane słowa,
    3. możezablokowaćmożliwośćkorzystaniazróżnychkomunikatorówinternetowych,
    4. blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych rodzajów dokumentów oraz programów. Pozwala to uniknąć "zaśmiecania" komputera ściąganymi przez dzieci, potencjalnie niebezpiecznymi, plikami (dialery, wirusy itp.),
    5. daje także możliwość czasowego zablokowania dostępu do Internetu na wybranych stanowiskach
    6. Opiekun sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach zainstalowane i aktualizowane jest, które jest oprogramowaniem antywirusowym, antyspamowym i firewall.
    7. Wymienionewpkt.2niniejszegoparagrafuoprogramowaniasąaktualizowaneprzezwyznaczonego pracownika szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące.
    8. Wyznaczonypracownikszkołyprzynajmniejrazwmiesiącusprawdza,czynakomputerach zdostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznychtreści,wyznaczonypracownikplacówkiustala,ktokorzystałzkomputerawczasieich
    9. Informacjęo dziecku,które korzystałozkomputerawczasiewprowadzenianiebezpiecznychtreści, wyznaczony pracownik instytucji przekazuje pedagogowi lub pod jego nieobecność psychologowi.
    10. Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
    11. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale II niniejszej Polityki.

RozdziałVII

Zasadybezpiecznychrelacjipracownikplacówki–dziecko

§19

  1. Pracownicydbająobezpieczeństwodziecipodczaspobytuwszkole,monitorująsytuacjeidobrostan
  2. Pomocdzieciomuwzględnia:umiejętnościrozwojowedzieci.
  3. Nauczyciele organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości dzieci.
  4. Pracownicywspierajądzieciwpokonywaniutrudności.
  5. Pracownicypodejmujądziałaniawychowawczemającenacelukształtowanieprawidłowychpostaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.
  6. Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa
  7. Pozytywnezachowaniadzieciwzmacnianesąpoprzeznagradzanie:słowne(pochwałaindywidualna, pochwała w obecności dzieci), pochwała przekazana rodzicowi.
  8. W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji zachowania. Konsekwencją nieodpowiedniego zachowania jest np. odsunięcie dziecka od zabawy na określony czas, zmiana aktywności.
  9. Niedopuszczalne są zachowania: cielesne (szarpanie, bicie, popychanie), słowne (wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie), zmuszanie, negowanie uczuć.
  10. Wszyscy uczniowie są sprawiedliwie traktowani. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności).
  11. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron.
  12. Wszkolejestzatrudnionapielęgniarka,któranapodstawie pisemnejzgodyrodzicaprzeprowadza badania bilansowe, zapisy w karcie zdrowia, udziela pomocy przedmedycznej, na podstawie zalecenia lekarskiego może podać dzieciom leki. Inni pracownicy szkoły nie podają leków.
  13. Pracownikmożeprzytulicdziecko,wziąćnakolana,bezpośredniopomagaćdzieckuwwykonywaniućwiczeńsprawnościowych,zadańruchowychorazzadańmanualnych–tylkozazgodą dziecka i jeśli taka jest potrzeba dziecka.
  14. Wsytuacjizagrożeniawypadkiem,kontuzją,urazemlubzachowaniaagresywnegolubsamoagresji itp., personel szkoły ma prawo: - zgodnie z opracowanymi „ProceduramiPostępowania w Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach”. Nawypadeksytuacjiratowaniazdrowiaiżyciadzieckawszyscypracownicyplacówki:
    1. sąokresowoprzeszkalaniwzakresieudzielaniapierwszejpomocydziecku
    2. mająprawoiobowiązekww/wokolicznościachudzielićbezpośredniejpomocydziecku
    3. Wsytuacjispożywaniaposiłkówpracownicyszkoły:
      1. niezmuszajądziecidojedzenia,
      2. zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą,
      3. zapewniająspożywanieposiłkówwspokojnejatmosferze:każdedzieckojewswoim tempie i tyle, ile chce.
      4. w czasie wycieczek nauczyciel pomaga dzieciom w trudnych sytuacjach, Rodzic zobowiązany jest poinformować o tym nauczyciela w jakim zakresie nauczyciel może pomóc dziecku,
      5. rodzic ma również obowiązek poinformować nauczyciela o zakazanych dziecku potrawach, związanych np. z alergią pokarmową.
    4. Pracownicyplacówkiposiadająwiedzęiwramachwykonywanychobowiązkówzwracająuwagęna czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
    5. Personelplacówki:
      1. zawszezwracasiędodzieckapo
      2. mówidodzieckaspokojnie,niepodnosigłosu.
      3. używajęzykazrozumiałegodladziecka,azarazempoprawnegopodwzględemregułjęzykowych.
      4. nieużywasłówiwyrażeń
      5. nieetykietujedziecka,nieośmieszagoinie
      6. nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo.
      7. nieoceniapostępowaniarodzicówdzieckawjego
      8. nigdyniepozostawiadzieckabezwyjaśnienia–tłumaczyswoje
      9. nigdyniepozostajeobojętnymnawyrażonąprzezdzieckochęćnawiązaniakontaktu,
    6. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju
    7. Pochwałaizachętapowinnybyćnajczęściejstosowanymprzezpracownikówszkołyśrodkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.
    8. Stosowaniedyscyplinywobecdzieckaniemożenaruszaćjegogodnościinietykalności
    9. Kara nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych zachowań.
    10. W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.

RozdziałVIII

MonitoringstosowaniaPolitykiochronydzieciprzedkrzywdzeniem

§20

  1. Dyrektor Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicachwyznacza Panią Danutę Cichurę,jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w szkole.
  2. Osoba, októrejmowaw punkcie poprzedzającym, jestodpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz zaproponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba,októrejmowawpkt.1niniejszegoparagrafu,przeprowadzawśródpracownikówszkoły,raz na 6 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzórankietystanowizałączniknr2doniniejszejPolityki.
  4. WankieciepracownicySzkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach mogąproponowaćzmianyPolitykiorazwskazywaćnaruszeniaPolityki w instytucji.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach.
  6. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Starych Bogaczowicach nowe brzmienie

Przepisy końcowe

§21

  1. Politykawchodziwżyciezdniemjej
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.